undervisning, programmering, turtlegraphics, javascript

Skilpaddegrafikk

På ei strand, på ei øy, i et av de sju verdenshavene, jeg vet ikke hvilket, lever det en skilpadde. Den tilbringer dagene med å krype frem og tilbake i sanden og sette spor etter seg. Med halen tegner den streker, bølger, sirkler og spiraler. Og selv om den er gammel, og vis som alle skilpadder, så har den kun et enkelt språk. Den kjenner ordene fram, tilbake, høyre, venstre og kanskje et par til.


Seymour Papert lanserte skilpaddegrafikk som en del av programmeringsspråket Logo i 1967. Hensikten var å skape en virtuell omgivelse for å lære matematikk: et matteland for barn.

Jeg har lagd en liten reimplementasjon av skilpaddegrafikken for JavaScript. Ikke først og fremst for å lære matematikk, selv om det fortsatt fungerer, men for å bruke skilpadden som en introduksjon til programmering. Løkker, betingelser, funksjoner og objekter lar seg lett forklare med skilpaddens hjelp.

Dette er et pågående prosjekt. Koden er raskt smurt sammen og utsatt for endringer. Jeg legger ved noen forklaringer og eksempler i tilfelle noen skulle ha lyst til å prøve.

>> Orðhag